tirsdag 9. november 2010

Skoler som lykkes med implementeringen av IKT i skolen

Ledelsen ved en skole er viktig for å lykkes i arbeide med IKT. Halvorsen skriver i artikkelen "IKT i skolen. Ny teknologi - nye lederutfordringer (2009) at en leder trenger grunnleggende innsikt i organisasjonskunnskap og teknologiinnsikt. Det er behov for endringsprossesser når IKT skal implementeres, der en skoleleder må ta et lederansvar å være en endringsagent (Erstad, 2010). Skoleleder må arbeide systematisk med hele kollegiet. Danne seg en oversikt på hvordan lærerne arbeider på de forskjellige trinnene. Blir IKT-planen fulgt opp av alle lærerne? Skal det være legitimt å si for enkelte lærere at de ikke tar del i IKT-undervisningen på trinnet? For å ta tak i dette må skoleleder inn og veilede, og hjelpe de lærerne som vegrer seg til å komme over denne barrieren.

E-learning Nordic 2006 konkluderer med hvor viktig skoleledelsen er i arbeidet for en vellykket implementering av IKT i skolen. På de skolene hvor ledelsen systematisk følger opp IKT-bruken får mer igjen for sine teknologiinvesteringer i forhold til skoler der det ikke skjer. Rapporten konkluderer også med at ledelsens engasjement er viktigere en skolen deltagelse i IKT-prosjekter og lærernes deltagelse i tiltak for kompetanseutvikling.

Hos skoleledere vil både engasjement og kompetanse variere når det gjelder IKT. Det vil si at det sannsynligvis vil eksistere store forskjeller mellom skoler på hvor langt implementeringen av bruken av IKT har kommet og hvor på veien man er til å bli en digitalt kompetent skole.

3 kommentarer:

  1. Du skriver at skolelederen må arbeide systematisk med hele kollegiet. Her er det mange skoler som har langt igjen. Dessuten må det være veldig bra hvis det er et lederteam som kan jobbe sammen med alle oppgavene.

    Det som jeg har inntrykk av fra praksis er at det hersker stor usikkerhet om hvor veien går, de digitale redskapene og konvergerende mediene har en så rask endringstakt at skolen ikke klarer å henge med. Vi må lære oss å leve med usikkerhet og kompleksitet

    SvarSlett
  2. Eg tør påstå at skal ein få til ein endring må leier arbeide systematisk og målretta. Ein må heile tida passe på å halde "poteten varm". Ein må gripe dei mogliheiter som byr seg, når lærare ser at dei treng kompetanseheving for å komma vidare med det dei brenne for. Leiar må legge til rette for at dei hindringar som oppstår i utviklingsarbeidet blir løyst på ein god måte. Dette gjelde all utviklingsarbeid.
    Dette studiet har lært meg mykje om IKT. Innan for begrepet IKT har det vore, og er enno mange hindringer. Tekniske hindringer er det enno, sjølv om dei er mindre ved min skule enn dei var for berre nokre få år sidan. Eg trur kompetanse er den største hindringen no og kjensla av at IKT er ein tidstyv. Med kompetanseheving håpar eg fleire i kollegiet vil vera med å "halde potenen varm" slik at det på sikt ikkje berre er leier som drar kompetansehevingsarbeidet vidare.
    Eg ser det har skjedd på andre satsingsområde vi har dradd i gong. Tidsperspektiv? 1-7 år!

    SvarSlett
  3. Ledelse ER viktig. Men det ledes på så mange nivåer i et skoleleandskap. Anbefaler siste innelgget på Anjas blogg, om hva mellomledere kan gjøre.

    Og så er dte viktig å bygge allianser, som Vibecke er inne på. En svale osv... uanssett om man er leder.

    SvarSlett